bara sandy räknar på sådana ting

Alla jag känner som har en Iphone är otroligt kär i den, av någon anledning jag aldrig tycks förstå? Jag älskar också min Iphone, men inte för att den är "så snabb och bra", utan för att den är min bästa vän när det gäller träningen. Jag har spotify i den där jag har all musik som jag alltid lystnar på när jag tränar, jag har alla mina träningsappar och jag har olika dietappar och "My diet diary". Det kanske låter överdrivet, vilket det också är för jag använder verkligen inte allt. Men det är kul att leka att man har lite koll iaf ;)
I alla fall, denna morgon fick jag för mig att jag skulle räkna ut hur många mil jag har åkt på längdskidorna hittills i vinter. 41 mil vart det, varken bra eller dåligt om ni frågar mig. Men jag får ju inte glömma att jag har varit skadad på heltid haha, och sen har jag ju gymmat också! Så lite träning har jag ju hunnit med. Ni är förvånade va? Knappast ;)
Och sen fick jag en annan astöntig idé som bara jag kan få, att jag skulle räkna ut hur många kcal jag har lyckats bränna på dom här 41 milen, och hur mkt det betyder att jag har lyckats bränna bort eller förebygga i kroppsfett! Man borde inte veta hur man räknar ut sånt när man är 17 år och inte har bivit undervisad för huvud taget i det. Men jag vet hur man gör. Av någon anledning har jag väll läst det och det satte sig i min hjärna som allt annat som har med träning och kost att göra. Jag vill inte säga exakt hur jag räknade ut det för det är inga exakta siffror, och jag vill inte att ni ska bli lika dumma i skallen som mig. Men ungefär såhär räknade jag:
- Man säger att man bränner ca 1000 kcal per mil på längdskidor. Men det beror på vikt och sånt också, och eftersom jag använder pulsklocka vet jag att jag inte kommer upp i så höga siffror, ca 700/800. Men 1000 är lätt att räkna med. Alltså har jag brännt ca 41 tusen kcal. 
- Man brukar säga att 3000 kcal är ca 1/2 kg kroppsfett. Så ett kilo är alltså 6000 kcal. Och då måste ju 41 mil på längdskidor innebära ca 7 kg kroppsfett? (6x7=42) ähh jag är ingen hejare på matte. Och det är alldeles för osäkert att räkna på dessa siffror eftersom alla människor fungerar olika. Men om det stämmer så är det ju gött. Jag vet ju dock att jag inte har gått ner hela 7 kg denna vinter, och det jag har gått ner lär ju inte vara pga längdskidorna heller. Men jag kanske hade vägt 7 kg mer nu om jag inte hade åkt, vem vet? ;)
Men det jag tänkte komma till var iaf att jag nu ska åka upp till Bydalen och förstöra allt jag har lyckats med denna vinter! Min familj har köpt 3 kg godis, och jag själv har köpt 1. Och vi är inte klara med allt handlande av det onyttiga ännu. Haha detta blir min sista onyttiga vecka av mitt 17 åriga liv! Kommer hem om en vecka. HEJZ
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0