kalorier

Jag trodde att det va självklart att man visste vad kalorier är och vad det innbär men jag har märkt att det inte alls är självklart! Eftersom förbränning av kalorier och träning hänger ihop måste jag nog klargöra lite fakta om det. Är det något jag kan så är det detta ämne, och jag tkr faktiskt att det är muyyy intressssant!

Men nu ska jag berätta lite om kalorier alltså. Det är enerig, alltså något som är nödvändigt för att vi ska kunna överleva. Det finns två typer av kalorier, tomma kalorier och enerigrika kalorier. Tomma kalorier är enerig som egentligen inte är någon enerig. Det där vart krångligt.. Men alltså saker som innehåller tomma kalorier(tex godis) är saker som det finns mycket kalorier i men det ger oss ingen enerig vi kan klara oss på. Tänk dig att du äter en påse godis. Genom den påsen kanske du får i dig viss många kalorier, vi säger 500 som ett exempel. Du kommer inte att hålla dig mätt på det någon längre stund. Om du istället äter något med energirika kalorier(tex en bra lunch) kanske du får i dig lika många kalorier men du kommer att hålla dig mätt väldigt mkt längre. Det är skillnaden på tomma kalorier och energirika, Hoppas ni förstår nu, annars får ni fråga!

Nu undrar du säkert hur många kalorier du ska ha i dig under en dag. En kvinna ska enligt teorier äta 2000 kcal på en dag om hon vill ha sin vikt oförändrad. Om du vill ha ännu mer exakt ska du ta din vikt gånger 30.
Om man vill gå ner i vikt ska man antingen förbränna kalorier genom att träna, eller så ska man spara in genom att inte äta lika mycket.

Att du ska ha i dig 2000 kcal om dagen kanske inte säger dig någonting om du inte vet hur många kalorier olika saker innehåller. Jag tänkte därför rada upp en del grejer som jag kan bara sådär i huvet(jag är sjuk jag vet) så får ni en uppfattning! Alla stämmer inte exakt men men :)
En semla500, vatten:0, 1 portion gröt:150, en ruta choklad:40, en magnumglass:250, daimstrut:350, Mariekex:30, en morot:25, ett äpple:65, ett glas mjölk:60, felix färdigpaj:570, En köppizza:1500, Billyspizza:500, mumsmums:80, ett glas cola: 167, ett tuggummi:3, en banan:95, viktväktarnas färdigmat:320, pigelin:60, ballerina kladdkala:80, en portion vanliga flingor:120, en dl yogurt:65, en tablett läkerol:2

& till sist, hur många kalorier förbränner du genom träning? Längdskidor är helt klart det bästa, ungefär 1000 kcal i timmen. Annan träning kommer strax under. När jag är på gymmet varierar det väldigt hur mycker jag förbränner, men jag brukar försöka att komma upp i över 1000 under ett pass. Mitt rekord ligger fortfarande på 2389 kcal.

Det vart rätt mkt nu, men jag va tvungen att köra lite fakta så ni kan häng med i mitt snack senare ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0