frokosttestet!

Nu har jag ju haft mina två dagar med lite frukosttest! Ska berätta för er vad jag har gjort.
Jag har jämfört två olika frukostar. Dels hur många kcal vardera innehåller och även vilken som ger mest mättnad. Här har vi bilderna från de två:

Tisdag, Grahamsgröt och lättmjölk.


Onsdag, lättfil och flingor.
 
För att vara säker på att resultaten blev rätt räknade använde jag ett dl mått för att måtta upp mjölken och filen.

Gröten: Kanske inte så gott och det tar lite längre tid att göra. Men om man tittar på kalorierna är det ju sjukt värt, själva gröten vart ungefär 130 kcal och sen hade jag en dl lättmjölk till vilket blir 31 kcal. Så allt som allt innehöll denna frukost ungefär 161 kcal. Blev helt okej mätt också, typ lagom.

Filen och flingorna: Betydligt godare frukost och går snabbt att fixa. Tog 2 dl lättfil vilket blir 100 kcal, sen flingor på det som är ungefär 160 kcal. Så denna frukost innehöll ungefär 260 kcal. Det är egentligen ingen katastrof det heller, men jämfört med gröten är det ju lite mer plus att jag höll mig mätt på gröten betydligt längre!

Okej det kanske är mer värt att äta gröt, men man ska nog ändå hålla en varierad kost.

Föresten så läste jag i dom nya böckerna jag har lånat och där stog det att ungefär 25% av dagens kaloriintag ska komma från frukosten! :O oj hehe va? Det betyder alltså ungefär 500 kcal. Och jag äter nästan alltid gröt som alltså gav 161. Lite minus där, men vafan tycker dom att man ska äta typ tre potioner eller? ähh gröt kanske är lite övernyttigt, så det va ju bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0