framsteg ger sämre resultat

Sanningen är att rubriken faktiskt stämmer, framsteg ger sämre resultat när det gäller att förbränna kalorier. Ju mer man väger desto fler kalorier kan man förbränna.
Igår när jag fixade inställningarna på min pulsklocka såg jag att jag va tvungen att ändra på viktinställningarna eftersom jag har gått ner i vikt en del den senare tiden.
Idag när jag tränade körde jag stenhårt, det gick jättebra. Men eftersom jag väger mindre nu märkte jag snabbt att jag inte bränner lika mkt kcal längre. Förut brännde jag ungefär 900-1000 på en timme om jag körde hårt. Nu får jag räkna med ungefär 700-800. Känns sjukt jobbigt när man inte är van det. Man tycker ju inte att några kilo hit eller dit ska spela någon roll, men det spelar väldigt stor roll. Så jag får helt enkelt sänka kraven på mig själv lite och bara inse att ju mer man går ner desto mindre bränner man. Det är ju trots allt viktminskning jag vill nå så jag borde ju va jätteglad egentligen.
Ju mer man väger desto mer kalorier ska man äta. Så det betyder ju att jag ska minska mitt kaloriintag nu när jag har gått ner i vikt. Så det kommer att jämna ut sig. Jag menar inte att jag ska minska intaget dramatiskt för er som tror det, jag har senkoll på exakt hur många kcal jag ska få i mig nu. Och jag ska varken få i mig mkt mer eller mkt mindre än det.
 Dagens träning vart iaf som planerat, skönt!
Sammanfattning av dagens träning:
Träningsform: två typer av crosstrainer och löpning
Längd på passet: 1 timme och 50 minuter
maxpuls: 189
förbrännda kcal: 1480

En sak som jag blev glad över att se va att det finns en annan inställning på min pulsklocka som räknar ut hur hög och låg puls jag bör ha med tanke på min ålder,vikt,kön och längd. Enligt den ska jag ligga på en puls mellan 132 och 173 om jag är normal. Eftersom jag nästan alltid överstiger 173 och sällan understiger 132 betyder ju det att jag är bättre än vad jag bör va, gillas!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0